5درس از استودیوهای انیمیشن پیکساربرای رسیدن به موفقیت

5درس از استودیوهای انیمیشن پیکساربرای رسیدن به موفقیت

5درس از استودیوهای انیمیشن پیکساربرای رسیدن به موفقیت

به انگلیسی🙁 Pixar Animation Studios) یک شرکت پویانمایی آمریکایی است که در سال ۱۹۸۶ توسط استیو جابز و ادوین کتمول بنیان نهاده شد. این شرکت که درزمینهٔ پویانمایی رایانه‌ای فعالیت می‌کند، در کالیفرنیا قرار دارد.

این شرکت حول بخش گرافیک رایانه‌ای لوکاس فیلم شکل گرفت. این بخش را جابز به یک‌سوم قیمت مشخص‌شده به مبلغ ۱۰ میلیون دلار از جرج لوکاس خریده بود.

پیکسار یک دهه بعد با ساخت فیلم‌های پیشرویی مانندداستان اسباب‌بازیکه با مشارکت والت دیزنی ساخته شدند، معروف و موفق گردید. از آن زمان به بعد این شرکت فیلم‌های پویانمایی دیگری مانند زندگی یک حشره۱۹۹۸، داستان اسباب‌بازی ۲ ۱۹۹۹، شرکت هیولاها ۲۰۰۱، در جستجوی نمو ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ را ساخته است که همهٔ آن‌ها برندهٔ جوایزی بوده‌اند.

فیلم بعدی ساخته‌شده در پیکسار، ماشین‌ها نام دارد و در سال ۲۰۰۶ نمایش داده شد. همکاری مشترک بعدی پیکسار و والت دیزنی فیلم پویانمایی راتاتویی بود که برنده جایزه اسکار در سال ۲۰۰۷ شد. پس‌ازآن فیلم وال-ای در سال ۲۰۰۸ ساخته شد و این فیلم هم بسیار موفق بود. سپس در سال ۲۰۰۹ انیمیشن بالا و در سال ۲۰۱۰ داستان اسباب‌بازی ۳ ساخته شد. در حال حاضر آخرین فیلم پیکسار CARS 2 است و انیمیشن BRAVE در سال{2012} و انیمیشن جدید و بسیار زیبای ان MONSTERS UNIVERSITY در سال {2013}

 

ورودی استودیوهای پیکسار، کالیفرنیا

«برای پرندگان» یکی از فیلم‌های کوتاه پیکسار است که در سال ۲۰۰۰ ساخته شد و در سال ۲۰۰۲ جایزه اسکار دریافت کرد.

در ۲۴ ژانویه سال ۲۰۰۶ شرکت والت دیزنی خبر از توافقات صورت گرفته برای خرید پیکسار به قیمت ۷٬۴ میلیارد دلار داد. شرکت پیکسار هم‌اکنون زیرمجموعهٔ شرکت والت دیزنی است.

سهام استیو جابز در این شرکت، هم‌اکنون در حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد.
اما راز موفقیت این کمپانی جوان چیست؟ چه شد که یک شرکت فناوری بنیان دچار چالش، امروز به یکی از غول‌های سرگرمی جهان تبدیل‌شده است؟ در این یادداشت با نکاتی کسب‌وکاری درباره پیکسار آشنا می‌شویم، درس‌هایی که می‌توانیم از موفقیت چشمگیر پیکسار طی سالهای اخیر یاد بگیریم.
•    درس اول: فناوری و ریسک، دو عنصر کامیابی شرکت‌های موفق
پیکسار تا اواخر سال 1995 میلادی تنها به ساخت انیمیشن های کوتاه می‌پرداخت تا این‌گونه سرمایه‌گذاران را نسبت به قابلیت‌های فناورانه خود مجاب کند. اد کتمول و تیم او که شامل حدود 40 انیماتور و متخصص علوم کامپیوتری می‌شد تصمیم داشت تا با فناوری در اختیار خود، کاری را صورت دهد که تا پیش‌ازاین سابقه نداشت. درواقع او می‌خواست اقدامی کند که تا پیش‌ازاین کسی فکرش به انجام آن نیز نرسیده بود: ساخت یک فیلم موضوعی بلند، آن‌هم تنها به‌وسیله رایانه.
انیمیشن شاهکار داستان اسباب بازی، محصول نهایی سخت کوشی، نبوغ و خلاقیت تعداد کم شماری متخصص خوش فکر بود که با همین ایده ساخته شد و گیشه را قبضه کرد. این فیلم موفق نشان داد که چگونه یک شرکت کوچک نه‌چندان مطرح می‌تواند با دو عنصر ریسک و نوآوری به مزیت رقابتی دست یابد و پله‌های ترقی را به‌سرعت و پرشتاب طی کند. چنانچه بنگاه‌های تجاری صرف‌نظر از اندازه، امکانات و تعداد کارکنان خود؛ اراده عبور از مرزهای محدودیت را داشته و فناوری‌های جدید را با آغوش باز پذیرا باشند، نتایج غیرقابل‌تصور خواهد بود.

  • درس دوم: به دنبال استعدادهای تازه‌نفس باشیم
    پیکسار یکی از شرکت‌های شاخص در ارزیابی و جذب استعدادهای شایسته و جوان است. متوسط سن استخدام‌شدگان پیکسار در سال 2004، سی‌وپنج سال بود و بسیاری از تصویرگران آن حتی جوان‌تر بودند. البته آنها متخصصان کارآزموده و مجرب را نیز به‌عنوان مشاور جذب می‌کنند. ازجمله باد لاک  53 ساله که شهرت بسیاری در دنیای کارتون دارد.
    ارزیابی نیروهای شایسته، توسعه مهارت‌های ایشان و بهبود عملکرد تیمی علاوه بر آنکه زمینه توسعه بازار پیکسار را فراهم می‌کند، بر غنای تولیدات آن نیز می‌افزاید.
  • درس سوم: از اشتباهات به‌عنوان ابزاری برای یادگیری استفاده کنیم
    اد کتمول، مدیر پیکسار، از هر فرصتی بهره می‌گیرد تا گریزی هم به اشتباهات قبلی شرکت خود بزند، به امید آنکه این اشتباهات تکرار نشوند. البته کتمول از این کار خود هدف بزرگ دیگری را نیز دنبال می‌کند. آن‌هم اینکه نیروهای جوان با خیال آسود ایده‌های خود را در میان بگذارند، بی‌آنکه از عدم پذیرش ایده‌های خود دل‌نگران شوند. کتمول هیچ‌گاه، هیچ‌یک از ایده‌های کارمندان خود را دست‌کم نمی‌گیرد، چه آنکه بسیاری از پیشرفته‌ای فنی پیکسار مرهون همین ایده‌های خام کارکنان این کمپانی است. به قول یکی از بزرگان کسب‌وکار “دو برابر کردن میزان اشتباهات، یکی از راهه‌ای مهم رسیدن به توفیق است.”
  • درس چهارم: محصول خود را ممتاز و خواستنی نمایید
    گرچه داستان اسباب‌بازی ازلحاظ جلوه‌های رهبری یکسر و گردن از رقبایش بالاتر بود و لقب اولین انیمیشن تمام رایانه‌ای جهان را به خود اختصاص داد، اما این محصول پیکسار بدون داستانی جذاب و آموزنده نمی‌توانست ارزش‌آفرینی چندانی داشته باشد. درواقع بهره‌گیری از قصه‌های قوی و خوش‌ساخت با درون‌مایه‌های آموزنده، یکی از چاشنی‌های ترویج همیشگی پیکسار برای محصولات خود بوده است.
    می‌تواند گفت که خوب فروختن یک محصول و یا زیبایی ظاهری آن اگرچه مهم است، اما هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین تمایز و کیفیت متفاوت باشد. به‌بیان‌دیگر محصول باید به‌اندازه کافی خوب باشد و البته خوب بودن و کم و کیف آن را مشتری مشخص می‌کند. بنابراین در درجه اول تمرکز خود را جلب محصولی کنیم که مخاطب آن را می‌خواهد و به آن نیاز دارد.
  • درس پنجم: تنها به بهترین‌ها راضی شویم و دوروبر خود را با قهرمانان پرکنیم.
    پیکسار به انجام کارهای سخت و کسب نتایج شگفت‌انگیز مشهور است. این استودیو در طول حیات کاری خود بارها دست به اقدامات جالب‌توجه زده است. به‌طور مثال، زمانی که این شرکت، انیمیشن شجاع را ساخت، بسیاری از مکان‌ها و صحنه‌های فیلم را که چندان در داستان مؤثر نبودند حذف کرد به‌گونه‌ای که فیلم در انتها 5 برابر کوتاه‌تر شد. هرچند پیکسار با این اقدام تعجب‌برانگیزش به‌ظاهر ساعت‌ها وقت و انرژی خود را اتلاف نمود، اما نتیجه فیلمی بود که می‌تواند آن را تلفیقی از بهترین بهترین‌ها دانست. پیکسار پر است از بهترین بهترین‌ها. در این شرکت قهرمانان الهام‌بخش بسیاری وجود دارند که به پیشرفت یکدیگر کمک می‌کنند. به قول یکی از کارکنان پیکسار: ستاره‌ها را در دست بگیر و یا دست‌کم زندگی‌ات را با نورشان روشن کن.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *